Onderwijs

De school is georganiseerd in een netwerk van vier overzichtelijke scholen, die:

  • eigen opleidingsmogelijkheden aanbieden;
  • een eigen pedagogisch – didactische werkwijze hanteren;
  • met een eigen team, in een apart gebouw, zorgen voor een specifieke sfeer;
  • het onderwijs op een zelfstandige wijze organiseren.

Zo worden de voordelen van een grote brede scholengemeenschap gecombineerd met kleinschaligheid in vier aparte scholen.

De OSG Hengelo kent de volgende vier pedagogisch – didactische profielen:

In het Bataafs Lyceum ligt het accent op de voorbereiding op het vervolgonderwijs. Hierbij wordt uitgebreid aandacht besteed aan tal van nieuwe ontwikkelingen. Zo wordt er voor de leerlingen van de bovenbouw het zgn. studiehuis gerealiseerd en zijn er enkele samenwerkingsprojecten met de Universiteit Twente en met de Hogeschool Enschede. Meer begaafde leerlingen volgen via de masterclass hun vwo opleiding.

 

 

In ’t Genseler ligt binnen het lesprogramma de nadruk op praktijkvakken zoals bouwtechniek, textiele werkvormen, metaalbewerking, koken, groen, arbeidstraining, verzorging, facilitaire diensten en kantoorpraktijk/winkelpraktijk. In het verlengde van deze praktijk gaan leerlingen vanaf 15-jarige leeftijd stage lopen buiten de school. De theoretische vorming staat ten dienste van de praktijkvakken. ’t Genseler bereidt haar leerlingen voor op een zo zelfstandig mogelijk bestaan in de maatschappij door met name bevordering van praktische en sociale redzaamheid, aanbieden van theoretische vakken, arbeidsvoorbereiding en arbeidsbemiddeling.

In het Gilde College ligt de nadruk op “actief leren”. Niet alleen bij de meer praktische, maar ook bij de theoretische vakken kunnen de leerlingen door praktisch leren de leerstof onder de knie krijgen. Tekenen, uitbeelden, het doen van proeven en het uitvoeren van praktische opdrachten nemen een belangrijke plaats in. Leerlingen werken in kleine groepen en vaak in eigen tempo. Dit geldt met name voor de Basisberoepsgerichte leerweg (BBL). De vervult binnen de OSG een zorgfunctie. De Kaderberoepsgerichte leerweg (KBL) kent een hoger theoretisch niveau, sluit aan op niveau 3 en 4 van het ROC, maar ook hier is leerwegondersteuning mogelijk.

In het Montessori College Twente wordt gewerkt volgens de ideeën van Maria Montessori. We hebben een aantal onderwijskundige keuzes gemaakt zoals: het werken met een takensysteem, het werken met werkwijzers en een 60-minuten rooster. Leerlingen leren keuzes te maken. Docenten begeleiden en observeren en helpen daar waar dat nodig is.
Het Montessori College Twente heeft een afdeling tweetalig onderwijs en een euregioklas.